BIBLIOTEKA

tel. 32 77 000 60,

fax 32 77 000 63,

mail: zspswiet@wp.pl

Administratorem Państwa danych osobowych jest Zespół Szkół Ekonomiczno-Usługowych w Świętochłowicach. Szczegóły przetwarzania danych osobowych znajdą Państwo tutaj:   Polityka prywatności.

Zapraszamy wszystkich do zapoznania się z prezentacjami uczestników stażu zagranicznego w Portsmouth w Wielkiej Brytanii.

Kamil Łaskarzewski, Marcin Groticki, Sebastian Glamaciński, Łukasz Reinek, Kinga Hadamik, Jessica Leniar, Kamil Mróz, Magdalena Stargała i Żaneta Glensk.

Linki do prezentacji wcześniejszych grup można znaleźć w informacjach o realizacji projektu 'ZAWÓD TO PRZYSZŁOŚĆ - staże zawodowe uczniów uczniów ZSEU" (menu po prawej stronie strony).

W ostatni weekend zorganizowano nam wycieczkę do Drezna - stolicy Saksoni. Wraz z panią Julitą zwiedziliśmy najważniejsze atrakcje miasta: Zwinger, Stary Rynek, Plac Teatralny, Operę i kościół Frauenkirche. Następnie mieliśmy czas wolny i zmęczeni, wieczorem wróciliśmy do ośrodka. Pobyt w Niemczech był bardzo udany, poznaliśmy nowych ludzi oraz wiele interesujących miejsc.

Dzięki praktykom zobaczyliśmy jak nasze zawody wyglądają w innym kraju, mogliśmy poznać wiele ciekawostek związanych z naszymi zawodami. Dodatkowo zobaczyliśmy jak wyglądają tradycyjne niemieckie jarmarki w Dreźnie, Berlinie i Lipsku. Podczas tych jarmarków można było skosztować lokalnych potraw oraz poczuć zapach pierników, prażonych orzechów oraz innych specjałów. Dzięki temu czuliśmy atmosferę zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia. Do zobaczenia w szkole.

Zapraszamy do galerii.

Mineliśmy półmetek naszych praktyk w Niemczech. Pierwszego dnia naszego pobytu w Schkeuditz zapoznano nas z zasadami ośrodka oraz z planem naszych praktyk. Już drugiego dnia zorganizowano nam wycieczkę do Lipska, gdzie wraz z przewodnikiem poznawaliśmy zabytki jak i historię miasta. Zwiedziliśmy Ratusz, skwer Augustusplatz z Operą Lipską i Filharmonią Gewandhaus, kościół św. Tomasza (znajduje się tu grób Jana Sebastiana Bacha), kościół św. Mikołaja, zabytkowy pasaż handlowy Madler-Passage oraz Uniwersytet. Wjechaliśmy również na taras widokowy znajdujący się na 29 piętrze, niestety z powodu złej pogody widoczność była zerowa.

Rozpoczęliśmy praktyki w Lipsku i niestety zaczęło się wczesne wstawanie. Cukiernik w swoim zakładzie pracy zajmuje się głównie przygotowaniem ciasta na ciastka, wycinaniem ciastek oraz ich dekoracją. Kucharze podczas praktyk pomagają w przygotowywaniu posiłków głównie robiąc kanapki, surówki, sałatki oraz smoothie. Mechanicy zajmują się przedkładką opon, wymianą klocków oraz tarcz hamulcowych, wymieniają również zderzaki oraz szyby.

Po tygodniu pracy pojechaliśmy do Berlina na dwudniową wycieczkę. Po stolicy Niemiec oprowadzała nas p. Kasia. W Berlinie otworzyły się już Weihnachtsmarkt - tradycyjne jarmarki adwentowe, w samym Berlinie jest ich kilkadziesiąt. Miasto jest bardzo ładnie udekorowane, a w powietrzu unosi się zapach prażonych orzechów oraz grzanego wina. My naszą wycieczkę zaczęliśmy od wizyty u Turka, gdzie zjedliśmy coś ciepłego, aby następnie ruszyć na odkrywanie miasta. Pierwsze kroki skierowaliśmy na Plac Poczdamski, gdzie zobaczyliśmy fragment Muru Berlińskiego oraz weszliśmy do hotelu Ritz. Tam mogliśmy obserwować pracę recepcjonistów, barmanów, kelnerek oraz kucharzy. Później poszliśmy do Muzeum Techniki, gdzie mogliśmy zobaczyć samochody, motocykle, zabytkowe wagony, statki, samoloty oraz eksponaty z dziedziny telekomunikacji, informatyki, papiernictwa i wielu innych. Muzeum jest ogromne i naprawdę warte obejrzenia. Zwiedzanie zakończyliśmy wizytą w Reichstagu. Wieczorem dziewczyny wybrały się na zakupy w Primarku, a chłopcy regenerowali siły przed kolejnym dniem. W niedzielę zaczęliśmy zwiedzanie Berlina od wizyty pod Bramą Brandenburską, a później udaliśmy się do salonu Mercedesa, gdzie mogliśmy zobaczyć różne modele samochodów. Póżniej udaliśmy się na Wyspę Muzeów, gdzie zwiedzaliśmy Neues Museum, w którym znajdują się eksponaty sztuki egipskiej (ze słynnym popiersiem Nefretete) oraz zbiory archeologiczne z czasów prehistorycznych, starożytnych oraz wczesnego Średniowiecza. Serdecznie pozdrawiamy wszystkich w szkole.

Zapraszamy do galerii.

Pomimo początkowych obaw, jak poradzimy się na praktykach, czy uda nam porozumieć, jak będziemy dojeżdżać, czy się nie zgubimy, radzimy sobie coraz lepiej. Nawiązujemy nowe znajomości, poznajemy siebie nawzajem, współpracujemy ze sobą w grupie.

Dojazd na praktyki i codzienna praca nie jest problemem. Zaaklimatyzowałyśmy się tutaj i podoba nam się na praktykach oraz w ośrodku. Coraz bardziej świątecznie wygląda Lipsk. Zmienia się wystrój ulic, fasad budynków, a także wystawy sklepów. Oświetlenie, ozdoby świąteczne i reklamy wywołują magię zbliżających się świąt. Na Rynku powstaje jarmark świąteczny. Kolejne zwiedzanie Lipska objęło wystawę obrazów i gra Delacroix i Delaroche w Muzeum Sztuki w Lipsku i Pomnik Bitwy Narodów. Wycieczka do Drezna niestety przypadła w bardzo złej pogodzie. Padający deszcz i porywający wiatr popsuł nieco radość zwiedzania. Zobaczyliśmy między innymi Zwinger, rynek, gmach opery, galerię sztuki Albertinum. Zwiedziłyśmy również ogród botaniczny oraz manufakturę Volkswagena.

Za nami półmetek pobytu na praktykach w ramach programu Erasmus+. Wszyscy wdrożyli się już w zakres swoich obowiązków w swoich miejscach praktyk, a posługiwanie się językiem angielskim stwarza coraz mniej kłopotów (jak to było podczas pierwszych dni pobytu).

W czwartek mieliśmy spotkanie robocze w biurze Training Vision, w trakcie którego wymienialiśmy się spostrzeżeniami i uwagami z praktyk. Poza obowiązkami staramy się poznawać zwyczaje i kulturę Brytyjczyków. W ramach tego w sobotę wybraliśmy się do fortu Nelson w Portsmouth, w którym znajduje się 350 armat z róznych okresów historycznych. Fort Nelson to jeden z obronnych fortów wybudowanych przez Lorda Palmerstona w 1860 roku, aby zapobiec atakom ze strony Francji. Obecnie znajduje się tutaj wystawa ponad 350 armat z różnych okresów historycznych.

W niedzielę zwiedzaliśmy stolicę Wielkiej Brytanii – Londyn, gdzie obejrzeliśmy London Eye – diabelski młyn o wysokości 135 metrów, pełny obrót trwa 30 min. Ciekawostką jest fakt, że koło nie zatrzymuje się tylko porusza się bardzo wolno, co umożliwia pasazerom spokojne wejście lub wyjście z kabiny widokowej. Kolejnym przystankiem był Big Ben i Parlament, katedra Westminster Abbey, pałac Buckingham. Następnie metrem udaliśmy się do Tower of London i London Bridge.

Zapraszamy do galerii.

Za nami pierwszy tydzień pobytu w Portsmouth, gdzie realizujemy praktyki zawodowe, ramach projektu "Zawód to przyszłość - staże zagraniczne uczniów ZSEU". Wszyscy zaadoptowaliśmy się do warunków pogodowych i pełni energii rozpoczeliśmy swoje praktyki.

W niedzielę całą grupą poszliśmy zobaczyć obchody upamiętniające bohaterów II wojny Światowej, w ramach których odbył się zlot motocykli.

Następnie udaliśmy się na słynną wieżę "Spinnaker Tower", z której roztaczał się widok na całe miasto i jeszcze dalej. Dużą atrakcją jest tam szklana podłoga, na którą można wejść i odnosić wrażenie unoszenia się w powietrzu.

Z niecierpliwością oczekujemy następnego weekendu, kiedy to wybierzemy się na zwiedzanie Londynu! Relacja po powrocie.

Zapraszamy do galerii.

Odwiedza nas 118 gości oraz 0 użytkowników.